Όταν:
Για προσχολική ηλικία
ηλ. 3 ετών: δυσκολεύεται να πιάσει την μπάλα, όταν του την πετάξουν, δυσκολεύεται να πηδήξει, να κάνει κουτσό και να παίξει με παιχνίδια που απαιτούν χειρισμούς (περιορισμένη κινητική ανάπτυξη)
ηλ. 4 ετών: δυσκολεύεται στη χρήση της γλώσσας για επικοινωνία, έχει περιορισμένο λεξιλόγιο, ο λόγος του δε γίνεται κατανοητός από τους άλλους ( διαταραχές του προφορικού λόγου)
ηλ. 5 ετών: δυσκολεύεται να μετρήσει ως το 10, να κατονομάσει βασικά χρώματα και αντικείμενα του περιβάλλοντος του, να συναρμολογήσει απλά παζλ. (Τα παιδιά στην προσχολική ηλικία παρουσιάζουν συχνά υπερκινησία και διάσπαση της προσοχής, άσχετα με την ύπαρξη μαθησιακών δυσκολιών).
Για σχολική ηλικία
Με την έναρξη της φοίτησης στο σχολείο και στα 2-3 πρώτα χρόνια τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες αποτυχαίνουν στην ανάγνωση, τη γραφή, τα μαθηματικά και καμιά φορά και σε άλλα μαθήματα.
Χαρακτηρίζονται από διάσπαση της προσοχής και δυσχέρεια συγκέντρωσης, περιορισμένες κινητικές δεξιότητες που εκδηλώνονται έντονα στο γράψιμο. Στα επόμενα χρόνια με τις αυξανόμενες απαιτήσεις του αναλυτικού προγράμματος, εμφανίζονται δυσκολίες και σε άλλους γνωσιακούς τομείς (π.χ. ιστορία και γεωγραφία ). Επίσης συναισθηματικές διαταραχές ως συνέπεια της μακρόχρονης βίωσης της αποτυχίας σε σύγκριση με τους συμμαθητές. Συχνά προβλήματα σχέσεων με τα άλλα παιδιά και διαταρακτική συμπεριφορά.
• Σηκώνει το κεφάλι όταν είναι μπρούμυτα
• Παράγει ήχους με το στόμα του.
• Ησυχάζει όταν του μιλάμε.
• Πιάνει αντικείμενα που βάζουμε στο χέρι του.
• Αρχίζει να χτυπάει τα αντικείμενα με το χέρι.
• Γυρίζει από μπρούμυτα, ανάσκελα στο κρεβατάκι του.
• Κάθεται χρησιμοποιώντας τα χέρια του για υποστήριξη.
• Παράγει ήχους όπως “π”, “μ”, και “μπ”, μαζί με φωνήεντα.
• Χρησιμοποιεί ήχους ή νοήματα για να εκφράσει τις επιθυμίες του.
• Προσπαθεί να πιάσει αντικείμενα. Κρατάει αντικείμενα με το ένα ή το άλλο χέρι.
• Γυρίζει μάτια και κεφάλι στην κατεύθυνση φωνής ή θορύβου.
• Αρχίζει να μπουσουλάει.
• Κάθεται χωρίς υποστήριξη.
• Στηρίζεται όρθιο από έπιπλα.
• Μιμείται νοήματα όπως “γεια”, ήχους όπως “μα μα” και παλαμάκια.
• Ψάχνει για αντικείμενα.
• Ανακαλύπτει παιχνίδι κρυμμένο κάτω από ρούχο.
• Του αρέσει να ρίχνει κάτω αντικείμενα και να τα ξαναπιάνει.
• Σηκώνεται όρθιο και στηριζόμενο , μετακινείται από έπιπλο σε έπιπλο.
• Αρχίζει να ονομάζει “μαμά”, “μπαμπά” τους γονείς του.
• Τρώει με τα χέρια στέρεες τροφές.
• Ακολουθεί απλές οδηγίες όπως “φέρε μου την μπάλα”.
• Δείχνει γνωστά αντικείμενα όταν το ρωτούν που είναι αυτά.
• Αρχίζει να χρησιμοποιεί κουτάλι και να κρατά κούπα
Περπατάει σταθερά και τρέχει.
• Μπορεί να σπρώχνει, να τραβάει και να σηκώνει αντικείμενα.
• Ονομάζει ορισμένα αντικείμενα.
• Μπορεί να δείχνει απλές εικόνες.
• Σας φέρνει ένα αντικείμενο που ξέρει, όταν του το ζητήσετε.
• Να θυμάστε πως κάθε παιδί είναι ξεχωριστό ξεχωριστό και μπορεί σε ορισμένους τομείς να εξελίσσεται πιο αργά ή πιο γρήγορα από άλλα παιδιά
• Ανεβαίνει και κατεβαίνει σκάλες με δυο πόδια σε κάθε σκαλί.
• Μπορεί να ονομάσει περισσότερα από τρία μέρη του σώματος.
• Μουντζουρώνει.
• Τοποθετεί το ένα πάνω στο άλλο δύο ή τέσσερα αντικείμενα.
• Χρησιμοποιεί δύο λέξεις μαζί.
• Εκνευρίζεται εύκολα
• Κάνει σωστή χρήση των διαφόρων αντικειμένων.
• Εναλλάσσει πόδια σε ανέβασμα σκάλας, πηδάει επιτόπου.
• Βελονιάζει χάντρες.
• Πιάνει μπάλα με τεντωμένα χέρια και κορμό.
• Χτίζει πύργο εννέα κύβων και γέφυρα τριών κύβων μιμούμενο.
• Αντιγράφει κύκλο.
• Αρχίζει να κάνει ερωτήσεις, χρησιμοποιεί προτάσεις με τρεις έως πέντε λέξεις Τραγουδάει απλά τραγουδάκια.
• Του αρέσει να παίρνει ρόλους στο παιχνίδι (του μπαμπά, της μαμάς κλπ).
• Συμμετέχει στο πλύσιμο των δοντιών, των χεριών, στο γδύσιμο κλπ.
• Τρώει ανεξάρτητο.
• Ισορροπεί στο ένα πόδι και μετά στο άλλο, κλωτσά μπάλα που κυλά.
• Ονομάζει τέσσερα βασικά χρώματα και μεγέθη.
• Αντιγράφει σταυρό, μιμείται χ, ζωγραφίζει άνθρωπο με τρία μέρη του σώματος.
• Μπορεί να επαναλάβει τμήματα γνωστής ιστορίας.
• Συνεργάζεται με άλλα παιδιά στο παιχνίδι.
• Ανεβοκατεβαίνει σκαλιά μόνο του.
• Ντύνεται μόνο του συμπεριλαμβανομένων των κουμπιών, του φερμουάρ και των κορδονιών.
• Είναι πλήρως ανεξάρτητο στην τουαλέτα.
• Συνεργάζεται με ομάδες παιδιών στο παιχνίδι.
• Ζωγραφίζει σχέδιο ανθρώπου με ευδιάκριτα μέρη σώματος (κεφάλι,χέρια,πόδια).
• Διηγείται στους γονείς του περιστατικά από τη ζωή του.
• Μετράει μέχρι το 10.
• Αντιγράφει σύμβολα, οχήματα, αριθμούς, γράμματα.
vΣυμπληρώνει λαβύρινθο. Ονομάζει δεξί και αριστερό.
« Συνθέτει πάζλ 12 με 15 τεμ. τουλάχιστον.